Hus i Marcesti
Nyt hus til en familie i Marcesti
Et vidnesbyrd om at mission er mere end ord
Af Cornel Pascu
 
Familien Gurita bor i Marcesti, som er en af de landsbyer, hvor vi evangeliserer og driver socialt arbejde.
Ekstremt fattige
Familien består af to voksne og otte børn og bor i ekstrem fattigdom, ligesom mange andre familier i landsbyen. Ingen af forældrene har arbejde og de 10 personer bor på ét værelse med to senge på jordgulvet. Det er næsten umuligt for dem at skaffe mad til børnene hver dag, og vi ved, at de ofte går sultne i seng. Når vi afleverer madposer i Marcesti kan vi se, hvor desperate de er for at få mad, og vi er glade for, at vi kan vise dem noget af Guds kærlighed på denne måde.
Forsøgte selv men manglede alt
For cirka et år siden samlede familien lidt træ og begyndte selv at bygge et lille værelse til børnene, så de kunne få lidt mere plads til dem. Men de kunne ikke gøre det færdigt, for der var ikke penge til køb af byggematerialer. Det eneste, de havde nået indtil nu, var at rejse fire vægge bygget på den mest primitive måde, jord/lerklinede vægge støttet af træ. De manglede alt, vinduer, døre, cement, gipsplader, tag og meget mere. Vinteren kommer snart, og de kan ikke forsætte med alle ti at bo på ét værelse. Så vi har været nødt til at reagere meget hurtigt og hjælpe dem konkret. Vi har købt de nødvendige materialer og har mobiliseret mine brødre og andre, som har gjort en stor indsats for at hjælpe dem ud af denne håbløse situation. Nu har de fået meget bedre plads til børnene, så de kan klare vinteren. En bedre gave kunne de ikke få. De har fået alt det nødvendige, så hjemmet kan fungere for dem, inklusive cementgulv, fliser, kakkelovn og en seng til børnene.
Et vidnesbyrd for hele byen
Vi er overbeviste om, at hjælpen er et meget stærkt vidnesbyrd om Guds kærlighed for alle i landsbyen. Vi elsker dem, vi beder for dem og ved, at Gud også har en plan med deres liv. Det er en stor glæde at se forældrene og alle børnene kommer og høre evangeliet, når vi holder evangeliske møder i Marcesti. Det var også rigtig dejligt at opleve, at mens der blev arbejdet på huset, kunne man høre kristen musik fra næsten alle dem, som har en mobiltelefon.
Lysets Evangelium er brudt igennem mørket, og vi glæder os til at plante en fast menighed på dette sted. Under Corona tiden har vi evangeliseret konstant i Marcesti, og vi har bedt til frelse med mange. Gud er begyndt at virke stærkt på dette sted og rører mange sjæle. Familien takker af hele hjertet for forbøn og støtte. ”Men fat mod, og lad ikke hænderne synke, for I vil få løn for jeres gerning’’ (2. Krønikebog 15,7).
Stærk tro hos en ung pige
En tidlig morgen var jeg ude at gå en tur i området, hvor vi bor. Jeg reflekterede over Guds godhed og trofasthed overfor mig, og jeg glædede mig over solen og den friske luft. I mit indre havde jeg en stærk følelse af glæde og taknemlighed. Pludselig mødte jeg en ung pige, som stoppede mig og undskyldte, at hun forstyrrede mig. Jeg havde på fornemmelsen, at jeg kendte hende, uden at vide hvorfra. Med få ord fortalte hun lidt om sig selv og sit liv og de problemer, hun stod overfor lige nu. Hun stod med tårer i øjnene og udtrykte et desperat ønske om forbøn.
Som på Jesu tid
Jeg må indrømme, at det er første gang, at jeg er blevet stoppet af én på gaden med ønske om forbøn. Men ikke desto mindre så bad jeg med stor glæde for hende, der i fuld offentlighed, så en prøvet sjæl kunne få lov at sande, at Gud er den eneste, der kan løse vores problemer. Denne unge kvindes stærke tro gjorde stort indtryk på mig. Det fik mig til at tænke på kvinden, der havde været syg af blødninger i 12 år. Hun tænkte: Bare jeg rører fligen af hans tøj bliver jeg helbredt. Troen skubbede al forlegenhed og modgang til side. “Jesus vendte sig om, så hende og sagde: Vær frimodig, datter, din tro har frelst dig. Og fra det øjeblik var kvinden frelst”. (Matt. 9:22). ”En spedalsk kom til Jesus i tro: Herre, hvis du vil, kan du gøre mig ren. Jesus rakte hånden ud, rørte ved ham og sagde: Jeg vil, bliv ren! Og straks blev han renset for sin spedalskhed”. (Matt. 8:3).
En militærleder, bekymret over sin tjeners sygdom, beder Jesus om at helbrede tjeneren. Han har tro for at Jesus kan. Da Jesus tilbyder at tage med ham hjem, siger officeren: “Herre, jeg er for ringe til, at du går ind under mit tag. Men sig blot et ord, så vil min tjener blive helbredt.” (Matt. 8:8). Jesus roste officerens tro, og tjeneren blev i samme øjeblik helbredt.
Vær klar til at hjælpe
Der er så mange mennesker, der smiler, og ser ud til at være glade, men de bærer på et knust hjerte. Vær klar til at hjælpe og bede, så du kan være til velsignelse for dem, der er omkring dig. Du kan slet ikke forstille dig, hvor meget Gud vil bruge dig, hvis du stiller dig til rådighed.
Klik her for at få dit eget GoMINIsite